Parkour under terminen

Vi tränar inomhus i olika sporthallar och gymnastiksalar runtom i Nacka.
Kurserna består av 12 lektioner á 55 minuter och är lämpliga för barn och ungdomar 6-15 år. Indelade efter ålder. Eftersom att vi alla har olika förutsättningar varier åldersspannet med ungefär 1-2 år och ökar ju äldre gruppen är.
Se anmälnings sidan för aktuella tider och platser.

Varför träna parkour?

Fysiska fördelar

• Styrka och kondition: Parkour bygger muskler och förbättrar uthålligheten genom en rad olika rörelser som hoppa, klättra och rulla.
  • Koordination och balans: Genom att navigera hinder lär sig barnen att koordinera sina rörelser och förbättra sin balans, vilket är grundläggande för många sporter.

Mentala fördelar

• Självförtroende: Att övervinna hinder ger en känsla av prestation och stärker självförtroendet.
  • Problemlösning: Barnen uppmanas att tänka kreativt och strategiskt när de planerar sina rörelser, vilket utvecklar deras problemlösningsförmåga.

Sociala fördelar

• Gemenskap: Trots att Parkour är en individuell sport tränar vi i grupp där barnen genom att träna tillsammans inspirerar de varandra och bygger nya vänskapsband.

Säkerhet

Inomhusparkour bedrivs i en kontrollerad och säker miljö med mjuka ytor och anpassade hinder. Instruktörerna är utbildade för att säkerställa att alla rörelser utförs säkert, vilket minskar risken för skador.

Hur går ett pass till?

Varje pass börjar med uppvärmning i form av lek eller andra roliga övningar. Därefter övergår vi till att gå igenom veckans tema. Varje vecka går vi igenom ett nytt tema med fokus på olika moment så som hoppa, landa, springa på väggen och mycket mer.

Vi förväntar oss att barnen klarar sig själva på passen, så endast tränare och barn får närvara inne i hallen samt omklädningsrummen. Däremot under sista passet (och ibland under andra evenemang) bjuder vi in hela familjen att delta på våra avslutningar. Brukar vara väldigt uppskattat av både stora och små deltagare.

Freerunning

Grundläggande aspekter av freerunning:

• Estetisk rörelse: Freerunning innebär att utövare använder olika tekniker för att utföra akrobatiska trick och rörelser, vilket gör att varje prestation kan se unik ut. Det kan inkludera flips, snurrar och andra gymnastiska rörelser.
  • Kreativitet: Utövare av freerunning uppmuntras att tänka utanför boxen och använda sin omgivning på innovativa sätt. Det handlar om att skapa egna linjer och stilar när man navigerar genom städer eller landskap.

För er som är intresserade av Freerunings-delen av våra pass rekommenderar vi passen i Tollare bollhall eller vår B-grupper i Boo gårds sporthall.